باور كردن آسان تر از انديشيدن است!

"باور كردن آسان تر از انديشيدن است!"
چند روز پيش اين جمله را از يك فيلم شنيدم
با وجود سادگي در جمله واقعيتي تلخ نهفته است، بدين معني كه گاهي مفاهيمي را باور مي كنيم كه به آن اعتقاد نداريم؛چرا كه فكر كردن در مورد آنها آسان نيست!
بهترين مثالي كه براي اين موضوع مي توان يافت، اعتقاد به وجود خداست ، مفهومي كه عقل در مقابل آن هيچ هم نيست!!!
از اينجا مي توان پرسيد كه آيا عقل از روي شناخت كافي وجود خدا را قبول مي كند؟ جوابي كه به ذهن من مي رسد اين است كه عقل در مورد چيزي كه كاملا در حيطه آن نيست نمي تواند شناخت كافي داشته باشد!
كه اگر اين مطلب حقيقت داشته باشد باور ما در مورد خدا درصد ناچيزي از حقيقت در خود دارد.
همين است كه چند روزي فكر مرا بخود مشغول كرده است كه چند درصد از باور هايمان تا كنون بر اساس واقعيت شكل گرفته است؟

پي نوشت:
من كسي در ناكسي در يافتم پس كسي در ناكسي در بافتم

۳ نظر:

  1. خب این مطلب رو توی دینی هم داشتیم. عقل عملا نمی تونه وجود خدا را اثبات کنه ولی همین عقل می تونه از دیدن این همه مخلوقات خدا را اثبات کنه. چطور یک ماشین، خالق دارد ولی جهان به این عظمت خالق ندارد؟
    نمی تونیم عملا خدا را اثبات کنیم چون عقل ما محدوده ولی می تونیم از این همه نشانه پی ببریم که یکی بوده که ما را به وجود آورده.
    حالا این یکی از نظر ما مسلمان ها خداست و این یکی برای یک خورشید پرست، خورشیده و...ـ

    پاسخحذف
  2. و برای باور کردن باید اندیشید

    پاسخحذف
  3. سلام من نمیدونم این کامنت های من ثبت میشه یا نه ؟!!!!
    ولی یه خواهش جدا یه خواهش این مطالبتون را بولد کنید خوب به فکر چشم های روز به روز ضعیف تر من هم باشید
    من با خوندنشون مشکل دارم ممنون
    اینجا چرا نمیشه کامنت خصوصی گذاشت ؟
    من هنوز بلاگر دوست نمی دارم

    پاسخحذف

پیام مدیر سایت:
لطفا برای درج کامنت در صورت امکان از گزینه نام/آدرس اینترنتی استفاده نمایید

مترجم گوگل